Silniki benzynowe i wysokoprężne – jaka jest różnica?

Posted in Bez kategorii  by admin
Grudzień 11th, 2016

Silniki samochodowe to temat, którym jedni się fascynują, inni z kolei nie mają o nim zielonego pojęcia… Tak czy inaczej, warto ten temat zgłębić, ponieważ prawie każdy z nas posiada samochód, który użytkuje, nawet jeśli niewiele wie o jego budowie czy mechanizmach działania.

Wśród rodzajów zasilania silników benzynowych wyróżniamy zasilanie gaźnikowe, zasilanie z pomocą pośredniego lub bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zasilanie z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa. Silniki Diesla mogą być natomiast zasilane bądź to pośrednim wtryskiem paliwa sterowanym mechanicznie lub elektronicznie, bądź też bezpośrednim wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie.

To wszystko są jednak rzeczy, którymi przeciętni użytkownicy aut nie powinni zaprzątać sobie głowy.  Warto jednak wiedzieć, że silniki wysokoprężne, czyli silniki Diesla powodują wyższe koszty eksploatacyjne w stosunku do silników benzynowych. Nie dziwi więc fakt, że w ostatnich latach, kiedy wszyscy odczuliśmy wzrost cen oleju napędowego, spadło zainteresowanie pojazdami z silnikami Diesla o największej pojemności skokowej 2-2,5 l. Do łask powróciły natomiast silniki benzynowe, a szczególnie auta dysponujące silnikami o małych pojemnościach 1,4-1,6 litrów. Obecnie im dane auto spala mniej benzyny, tym można uznać je za atrakcyjniejszy produkt na rynku samochodowym.

Ponadto pojazdy z silnikami wysokoprężnymi generują wysokie koszty naprawy i serwisu. Serwis takich silników wymaga wymiany kosztownych części, które często trzeba sprowadzać z zagranicy.  Z tego też względu silniki Diesla straciły na popularności w ostatnich latach, zwłaszcza wśród mniej zamożnej części społeczeństwa. W komisach samochodowych auta wyposażone w silniki wysokoprężne coraz dłużej czekają na swoich nabywców, podczas gdy samochody zasilane w benzynę przeciętnie „schodzą” dwa razy szybciej. Decydujące są, co wspomniano już wyżej, wysokie ceny olejów napędowych oraz koszty utrzymania takich samochodów. [patrz też: hak holowniczy, garaż blaszany, transport ponadgabarytowy ]

Tagi: , ,

Comments are closed.