Rodzaje zawieszeń

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 5th, 2016

Ze względu na konstrukcje typowe układy zawieszenia kół oraz osi samochodów ogólnie dzieli sie na zawieszenia zależe (sztywne) i niezależne, odpowiednio do tego, czy ruchy jednego kola danej osi wpływają na ruchy drugiego jej koła, czy też nie. Zawieszenie sztywne (lub zależne). sadzone są na wspólnej sztywnej osi związanej z ramą lub nadwoziem samochodu poprzez elementy sprężyste. Zmiana położenia jednego kola np. w razie najechania na nierowność nawierzchni drogi powoduje odpowiednią zmianę położenia drugiego koła, wskutek czego zmienia się rozstaw śladów kół. Obok podrzutu samochodu następuje wówczas dodatkowe rzucenie (szarpnięcie) w bok, wywołane skłonnością kola do wykonania skrętu, przenoszące się na drugie kolo. Ponadto sztywne zawieszenie sprawia, że po przetoczeniu się kola po nierówności samochód wykazuje skłonność do wykonywania „drgań stąpających” w płaszczyźnie pionowej, występujących szczególnie wyraźnie w pewnych zakresach szybkości jazdy, zaleznych od szczegółów konstrukcji zawieszenia. Wady zawieszenia sztywnego uwydatniają się najwyraźniej w razie stosowania podłużnych resorów piórowych. Jeżeli pojazd zakręca, wskutek oddziaływania na jego kadłub siły odśrodkowej resory zewnętrzne (w stosunku do środka skrętu) uginają się silniej niż wewnętrzne. Powoduje to powiększenie się rozstawu zewnętrznych kół (przedniego i tylnego) oraz skośne ustawienie osi kół zbieżne w kierunku środka skrętu — czyli samochód nabiera skłonności do wykonania nadmiernego skrętu. W rezultacie powstaje niebezpieczeństwo zjechania samochodu z drogi, zwłaszcza podczas pokonywania ostrych zakrętów z duża szybkością, kiedy występują znaczne siły odśrodkowe. Jeżeli kola samochodu są zawieszone zależnie, ciężar mas nieresorowanych jest większy niż w razie niezależnego zawieszenia kół. Zaleta zawieszenia sztywnego jest to, że zmiana położenia nadwozia (spowodowana np. podłużnym lub poprzecznym kołysaniem się) nie wpływa bezpośrednio na położenie obu kół. Mimo prostoty konstrukcji, ze względu na swe wady zawieszenia sztywne szybko wychodzą z użycia, ostatnio również i w samochodach ciężarowych uniwersalnego przeznaczenia. Zawieszenie niezależne. [przypisy: wynajem aut warszawa, witryny aluminiowe, wynajem aut dostawczych ]

Tagi: ,

Comments are closed.