Wygoda jazdy samochodem

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 5th, 2016

Wygoda jazdy samochodem zależy nie tylko od częstotliwości drgań przedniego i tylnego zawieszenia, wynikających ze sprężystości zawieszenia i ogumienia, ale również i od charakteru tych drgań oraz zachowania sie samochodu podczas pokonywania krótkich przeszkód, Najwygodniejszy pod tym względem jest samochód, który ma jednakowe statyczne strzałki ugięcia przedniego i tylnego zawieszenia. W takim przypadku najeżdżanie przednich kół na nierówność nawierzchni powoduje podłużne kołysanie samochodu wokół punktu położonego nad tylna osią. Przy szybkości jazdy powyżej 40 km/godz, po upływie czasu krótszego niż 1/4 część okresu drgań swobodnych zawieszenia (typowe samochody osobowe), tylne kola najeżdżają już na tę samą nierówność, Impuls od tylnych kół wzbudza wówczas kołysanie podłużne wokół punktu położonego nad przednią osią, przeciwnie skierowane do kołysania podłużnego, wywołanego poprzednio przez kola przednie, Ponie waż oba wspomniane kołysania cechują jednakowe strzałki ugięcia oraz jednakowe częstotliwości, w rezultacie kołysanie praktycznie biorąc zanika i nadwozie samochodu podlega jedynie unoszeniu i opadaniu. Charakterystykę zawieszenia dobiera się w taki sposób, aby stopień obciążenia samochodu jak najmniej wpływał na charakter jego podłużnego kołysania. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych samochodów osobowych i samochodów ciężarowych, w których zwiększenie lub zmniejszenia obciążenia wyraźnie zmienia rozkład nacisków na osie. Wzdłużne ruchy kół. Wskutek najeżdżania na nierówności nawierzchni, koła wykonują nie tylko ruchy wzdłuż osi pionowej (z), ale również i wzdłuż osi podłużnej (x). Szarpnięcia takie sa następstwem chwilowego przyhamowania koła jezdnego, napotykającego nierówność nawierzchni. Aby wyeliminować lub ograniczyć do minimum odczuwalne skutki szarpnięć kół, stosuje sie rozmaite elastyczne elementy zawieszenia, które pozwalają na cofanie sie kół w chwili napotykania na przeszkodę utrudniającą ich toczenie się. Nadmierne ruchy wzdłużne kół są niepożądane, ponieważ zmniejszają stateczność ruchu samochodu podczas zakręcania lub hamowania. [patrz też: transport maszyn, regały magazynowe, osuszacze powietrza ]

Tagi: ,

Comments are closed.