Przyczepy

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 5th, 2016

Podczas jazdy pociągu drogowego do tyłu konieczne jest zablokowanie obrotnicy; przez zastosowanie wózków z obrotnicami łatwo uzyskuje się możność kierowania wszystkich kół przyczepy wielokołowej (np. terenowej, ośmiokołowej), — układ samochodowy, nieruchoma oś przednia, związana z ramą przyczepy, zaopatrzona jest w zwrotnice umożliwiające skręcanie w bok kół kierowanych ; mechanizm zwrotniczy działa podobnie jak zwykły układ kierowniczy samochodu. Niekiedy spotyka się przyczepy o czterech kierowanych kołach i dwóch osiach nieruchomych, a nawet przyczepy wieloosiowe o osiach nieruchomych i wszystkich kołach kierowanych. Sposoby zawieszania kół i osi Zawieszenie samochodu jest to układ elementów sprężystych łączący koła jezdne, osie lub mosty napędowe z ramą lub wprost z nadwoziem samochodu. Sprężynującymi elementami zawieszenia są najczęściej resory i amortyzatory. Zadanie zawieszenia polega przede wszystkim na tłumieniu wstrząsów nadwozia wywoływanych toczeniem się kół jezdnych samochodu po nierównościach nawierzchni oraz łagodzenie wszelkiego rodzaju drgań występujących podczas ruchu pojazdu. Zawieszenie samochodu chroni więc nie tylko przewożone osoby lub ładunek przed szkodliwymi wstrząsami i drganiami, ale również ogranicza zużycie elementów pojazdu, czyli zwiększa jego trwałość. Mechanika zawieszenia samochodu oparta jest na teorii drgań. Ścisłe matematyczne ujmowanie drgań, którym podlega poruszający się samochód i jego elementy, jest sprawą trudną i złożoną. Dlatego też w praktyce nie popełniajac istotnych błędów wprowadza się liczne uproszczenia w rozważaniach, w stosunku do rzeczywistego układu. Rozpatrując samochód jako obiekt podlegający drganiom rozróżnia się w nim: masy uresorowane, których ciężar przenoszony jest przez zawieszenie; należą do nich silnik, nadwozie i wszystkie elementy podwozia sztywno z nim związane, w tym również i rama jeśli samochód ją ma; ponadto do mas uresorowanych zalicza się osoby jadące samochodem, ich bagaż oraz przewożony ładunek, masy nieresorowane, do których należą zawieszenie i wszystkie elementy związane przez nie z masą uresorowaną, czyli koła jezdne z piastami i bębnami hamulcowymi, osie lub mosty napędowe z przekładnią główna. [patrz też: nagrzewnice powietrza, instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, pompa hydrauliczna ]

Tagi: ,

Comments are closed.