okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Kierownica ,,bezpieczna”

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 5th, 2016

Statystyka wypadków samochodowych wskazuje, że kierownica jest często przyczyna poważnych obrażeń kierowcy. W razie zderzenia koło kierownicy łatwo ulega odkształceniu i jego piasta ma wtedy możność wbicia się w klatkę piersiowa kierowcy, Aby zmniejszyć niebezpieczeństwo grożące kierowcy wskutek uderzenia piersią o koło kierownicy, często umieszcza Się ja w pewnej odległości od wieńca połączonego z nią za pomocą skośnych ramion 0 pewnej elastyczności. Bezpieczeństwo kierowcy można znacznie zwiększyć przez wbudowanie amortyzatora umożliwiającego poosiowe ustepowanie wału kierownicy w razie dużego nacisku na jej kolo (np. teleskopowa kierownica systemu PORSCHE). Wewnątrz ślimaka na klinach porusza się końcówka walu kierownicy zaopatrzona w tłoczek uszczelniający. Pierścień zabezpieczający utrzymuje wał kierownicy w położeniu roboczym. Wnętrze ślimaka wypełnia olej, który może być wyciskany poprzez kanaliki wypływowe. Jeżeli nacisk na koło kierownicy działający w osi jej wału przekracza 100 kG, wówczas pierścień zabezpieczajacy zwalnia wał, który przesuwa się poosiowo ruchem hamowanym, wskutek dławienia przepływu oleju przez kanaliki. W ten sposób uzyskuje się skuteczne działanie amortyzujące, chroniące w poważnym stopniu kierowcę przed obrażeniami. Specjalne układy kierownicze Niektóre pojazdy o przeznaczeniu specjalnym wyposaża Się w układy kierownicze różniące się poważnie od typowych. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów terenowych oraz ciągników i przyczep ciężarowych i autobusowych. Zwiększenie zwrotności takich pojazdów lub zapewnienie toczenia się kół drugiej lub dalszych osi śladem kół przednich osiąga się przez kierowanie kolami więcej niż jednej osi. Pojazd samochodowy o dwóch lub więcej osiach z kołami kierowanymi jest zwrotniejszy niż pojazd o kierowanych kołach przednich jednej tylko osi. Z uwagi na dużą skłonnoŚć do zarzucania na zakrętach pojazd o kołach kierowanych przedniej i tylnej osi nie powinien rozwijać zbyt wysokich prędkości ruchu. Aby usunąć tę niedogodność mechanizmy kierujące tylnych osi przeważnie Okresowo się wyłącza, co umożliwia szybka jazdę w sprzyjających warunkach drogowych. [podobne: opony do wózków widłowych, nauka jazdy szczecin, Suzuki Maruti 800 ]

Tagi: , ,

Comments are closed.