okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Częstotliwość drgań swobodnych

Posted in Bez kategorii  by admin
Listopad 5th, 2016

Jeżeli masa uresorowana m unosi sie i opada, czyli wykonuje ruchy drgające wzdłuż osi z, to częstotliwość kątowa swobodnych drgań układu [rd/sek] wyrażać się będzie równaniem : N/c/m [rd/sek], Z podanej uprzednio zależności wynika, że: = N/g/s [rd/sekl. Częstotliwość kątowa drgań swobodnych samochodu jest wiec przy danym obciążeniu wielkością stałą i niezależną od warunków jazdy, lecz wynika jedynie ze statycznej strzałki ugięcia elementów sprężystych. Częstotliwość drgań swobodnych mas uresorowanych samochodu zależy w dużym stopniu od charakteru współpracy sprężystych elementów zawieszenia i ogumienia kół. Dlatego też w obliczeniach wprowadza się pojęcie wypadkowej twardości zawieszenia, czyli Cl • (Cl + ce) [kG/cm], gdzie: Cl — twardość sprężystych elementów zawieszenia oraz ce — twardość ogumienia. Częstotliwości drgań swobodnych zawieszenia samochodu zawarte w granicach 50. . . 150 1/min są znoszone przez jadących bez przykrości. Odpowiadają one bowiem przecietnym częstościom stawiania kroków przez człowieka. Na drgania o częstotliwości poniżej około 50 l/min organizm ludzki reaguje chorobą morską. Natomiast drgania o częstotliwości ponad 150 l/min wywołują szybkie znużenie, a nawet bóle wywołane nadmiernym napięciem mięśni (trzęsienie). Drgania masy samochodu cechuje mała częstotliwość przy dużej amplitudzie. Masy nieresorowane drgają podczas ruchu samochodu z dość dużą częstotliwością 400. . .800 l/min, przy czym amplitudy tych drgań są na ogól niewielkie i zawierają sie w granicach paru centymetrów tj. z reguły w zakresie odkształceń ogumienia kół. Podczas jazdy drgania mas uresorowanych i nieresorowanych nakładają się na siebie. Powszechnie dąży się do tego, aby nieprzyjemne dla jadących drgania masy uresorowanej były jak najmniej wyczuwalne. Osiąga się to przez ograniczenie do minimum mas nieresorowanych oraz zastosowanie miękkiego zawieszenia o dużej statycznej strzałce ugięcia. Drgania wymuszone masy uresorowanej. Dobierając charakterystyke zawieszenia samochodu obok drgań swobodnych trzeba uwzględniać również i drgania wymuszone, występujące podczas ruchu samochodu po nawierzchni o regularnych falistościach. Wpływ drgań wymuszomych można rozpatrzyć poglądowo w oparciu o założenie, że układ drgający o jednym stopniu swobody porusza się w kierunku x z prędkością v, przy czym koniec sprężyny układu przesuwa się po linii falistej, [przypisy: opony do wózków widłowych, nauka jazdy szczecin, Suzuki Maruti 800 ]

Tagi: , ,

Comments are closed.