Zastosowanie przekładni ślimakowej

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Zastosowanie przekładni ślimakowej zapewnia następujące korzyści :

— łatwość uzyskania dużego przełożenia z zachowaniem zdolności przenoszenia znacznych obciążeń przez przekładnię o niewielkich wymiarach; pojedyncza stożkowa przekładnia główna zapewnia zwykle przełożenie w granicach 3,2. . -6,0 (samochody osobowe) lub w zakresie 5,2. . .7,7 (samochody ciężarowe), a główna przekładnia ślimakowa przełożenie w granicach 8

— cichobieżność pracy; w przekładni ślimakowej zęby kół jedynie ślizgają się wzajemnie po sobie (bez przetaczania), dzięki czemu pod warunkiem należytego smarowania współpraca ich jest płynna i bezgłośna,  możliwość obniżenia wału napędowego; umieszczając ślimak na dole można wydatnie obniżyć położenie walu napędowego, a więc podłogę samochodu, 0 wiele niżej niż w przypadku przekładni hipoidalnej,  prostota układu napędowego wieloosiowego pojazdu samochodowego, zwłaszcza terenowego; zastosowanie przekladni o górnych ślimakach pozwala na bezpośrednie przekazywanie napędu pomiędzy sąsiednimi mostami napędowy mi.

Do istotnych wad przekładni ślimakowych należy: złożona i kosztowna technologia produkcji, komeczność stosowania wysokojakościowych materiałów oraz duża wrażliwośc na niedostateczne smarowanie i drobne błędy ustawienia wzajemnego kół. Pewną niedogodnością jest również względnie niska sprawność przekładni ślimakowych, dochodząca w najlepszym przypadku do 970/’

Kierunek pochylenia linii zwojów ślimaka. W przekładni ślimakowej o zwrocie, kierunku i wielkości sil międzyzębnych decyduje;  kierunek przenoszenia napędu (jeśli napęd przenoszony Jest od silnika na przekładnie główną samochodu, ślimak napędza ślimacznicę), — kierunek obrotu koła napędzającego (określając kierunek obrotu kola napędzające go patrzy się od przodu samochodu w kierunku kół tylnych),  kierunek pochylenia linii śrubowej; ślimak jest tzw. prawy, jeżeli po ustawieniu go pionowo widoczne linie zwo- Prawy Lewy jów wznoszą się z lewej strony 51-43. Rodzaje ślimaków, ku prawej (rys. 51-43) ; nato- zależnie od kierunku zwojów miast ślimak jest tzw. lewy kiedy zwoje wznoszą sie od strony prawej ku lewej.

Kierunek pochylenia linii śrubowej koła napędzającego przekładni ślimakowej decyduje o kierunku obrotu kola napędzanego, co stanowi zasadniczą różnicę w porównaniu z przekładniami stożkowymi spiralnymi lub hipoidainym . Kierunek pochylenia linii śrubowej ślimaka dobiera się odpowiednio do jego położenia w stosunku do osi ślimacznicy (ślimak górny lub dolny) oraz kierunku obrotu (rys. 51-44). Slimak górny w przednim lub w tylnym moście napędowym obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a zatem jest prawy (rys. 51-4 a oraz b). [podobne: pojazdy specjalistyczne, wypożyczalnia busów lublin, regały magazynowe ]

Tagi: , ,

Comments are closed.