okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Wichrowate przekładnie zębate

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Typowe przykłady wymaganych i błędnych śladów wspólpracy zębów stożkowych kół zębatych przedstawiono na rysunkach 51-26 do 51-39, podając zarazem konieczne zmiany w celu uzyskania prawidłowych warunków współpracy zazębienia. Rysunki 51-26 do 51-32 dotyczą współpracy kół stożkowych o zębach prostych typu CON IFLEX, a rysunki 51-33 do 51-39 — współpracy kół spiralnej przekładni stożkowej o zębach łukowo-kołowych systemu GLEASON. Przed zmianą wysokości zębnika lub kąta miedzyosiowego należy najpierw uzyskać prawidłową wysokość śladów współpracy zębów oraz ustawić zalecony luz miedzyzębny. Odnosi się to do przypadków pokazanych na rys. 51-29 do 51-32 oraz rys. 51-36 do 51-39.

Stosunkowo często w rozmaitych mechanizmach samochodów stosuje się różne wichrowate przekładnie zębate, jak np.: walcowa przekładnia śrubowa z walcowych kół zębatych, stożkowa przekładnia śrubowa, tzw. hipoidalna, ze stożkowych kół zębatych oraz przekładnia ślimakowa złożona ze ślimaka i ślimacznicy (patrz rys. 51-16). Walcowa przekładnia śrubowa służy najczęściej do napędu szybkościomierza (w samochodowej skrzynce biegów) lub do napędu rozdzielacza (od walu rozrządu). W tego rodzaju przekładni suma kątów pochylenia linii zębów współpracujących kół jest równa kątowi międzyosiowemu przekładni. Zwykle przyj muje sie w napędzie szybkościomierza kąt międzyosiowy 900, a kąt pochylenia linii zęba koła napędzającego {31 70. . .800. [hasła pokrewne: citroen warszawa, myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa ]

Przekładnia hipoidalna. Pod wieloma względami przekładnie hipoidalne są bardzo podobne do przekładni stożkowych o zębach łukowych i przecinających się osiach (rys. 51-21), przy czym zasadniczą różnicą jest przesuniecie w przekładni hipoidalnej osi zębnika poniżej lub powyżej osi koła talerzowego. Ponadto zarówno zębnik, jak i kolo talerzowe spiralnej przekładni stożkowej (o zębach łukowych i przecinających sie osiach) ma jednakowe kąty przyporu i symetryczne zarysy po obu stronach zębów (rys. 51-22). Natomiast zebnik i koło talerzowe przekładni hipoidalnej (rys. 51-40) mają zęby o niejednakowych kątach przyporu i o różnych krzywiznach pracujących powierzchni po obu stronach zębów.

Przekładnie hipoidalne GL EA SON, stosowane w mostach napędowych samochodów ciężarowych i ciągników, cechuje kąt przyporu zazębienia 22,50, a spotykane w samochodach osobowych — 100 (kąt przyporu wklęsłej strony zęba koła talerzowego i wypukłej strony zębów zębnika wynosi około 280, zaś dla wypukłej strony zęba koła talerzowego i wklęsłej strony zęba zębnika wynosi około Kąt pochylenia linii zęba w zębniku hipoidalnym (zwykle około 500) jest większy niż w kole talerzowym (około 25 300). Ponieważ normalna podziałka dwóch kół współpracujących musi być jednakowa, podziałka obwodowa zębnika hipoidalnego jest odpowiednio większa niż koła talerzowego. Dzięki temu średnica zębnika przekładni hipoidalnej jest większa niż średnica zębnika podobnej przekładni spiralnej. W rezultacie zębnik przekładni hipoidalnej cechuje większa wytrzymałość niż zębnik przekładni spiralnej.

Tagi: , ,

Comments are closed.