okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Wahliwe łożysko kulkowe

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Należy podkreślić, Że zwyk e wahliwe łożysko dwurzędowe kulkowe nie wykazuje wiekSzej nośności niž łożysko jednorzędowe o takich samych Wymiarach charakterystycznych. Dopiero w razie zastosowąnia szerokiego łożyska wahliwego wzrasta dopuszczalna nośno” ułożyskowania odnosząc do takiej samej średnicy wałka. Łożyska wahliwe spotyka sie głównie w ułożyskowaniu piast kół tylnych (obciążonych półosi) lub • ako łożyska pośrednie wału napędowego.

Poprzeczne łożyska walcowe (rys. 51-61) stosowane są w miejscach, gdzie występują tylkô ograniczone obciążenia wzdłużne oraz bardzo duże obciąŽenia poprzeczne. Zależnie od konstrukcji, łożyska takie n e powinny w ogóle przejmować żadnych obciążeń wzdłużnycp, ale mogą przejmować nieznaczne obciążenia wzdłużne w jednym tylko kierunku lub mogą przejmować niewielkie obc•ąženia wzdłużne w Obu kierunkach.

Łożyska walcowe znajdują o raniczone zastosowanie z uwagi na konieczność zachowania bardzo ścisłej równoległości osi wału do osi gniazda łożyska. Zmusza to bowiem do stosowania sztywnych wałFów 0 niewielkich strzałkach ugięcia.

Najczęściej spotyka się łoż ka walcowe bez kołnierzy na pierścieniach zewnętrznych lub wewnętrznych, co pozwala na pewne wzdłużne przesunięcia walka w stosunku do gniazda. W niektórych przypadkach jest to Wahliwe łożysko kulkowe

Poprzeczne dwurzędowe łożysko kulkowe należy do typu przestarzałego i wychodzącego z użycia, ze względu na nieuniknione różnice w przejmowaniu obciążeń przez dwa rzędy kulek. [więcej w: części renault, Części citroen, citroen ]

Wahliwe łożysko kulkowe, dwurzędowe (rys. 51-60), odznacza się brakiem wrażliwości na nierównoległości osi obrotu wałka w stosunku do osi gniazda. Łożysko takie stosuje się np. w miejscach, gdzie wał lub oś silnie uginają się pod obciażeniem. Dopuszczalny kąt zukosowania dochodzi do 30. Szerokie łożyska wahliwe wykazują znaczną zdolność do przejmowania szczególnie korzystne, ponieważ umożliwia ruchy wzdłużne walka podczas regulacji mechanizmu lub kompensację rozszerzalności cieplnej CzęSei. Tego rodzaju łożyska walcowe spotyka sie głó nie w skrzynkach biegów i w łożyskowaniu wałów korbowych silników, ze względu na łatwo” ograniczenia do minimum Wymiarów gniazd łożysk. PonieWaż dokładność wykonania zastępczej bieżni na ułożyskowanej 51-62. Łożysko walcowe części jest na ogól mniejsza niż  a — z kołnierzem przeciętna dokładność bieżni na pierścieniu b — z rowkiemzewnętrznym, w fabrycznym łożysku, po- na pierścieniu zewnętrznym przeezne luzy w łożyskach walcowych bez zewnętrznego lub wewnętrznego pierścienia Są stosunkowo duże. Bieżnia zastępcza wymaga z reguły odpowiedniego utwardzenia, co stwarza dodatkowe wymagania i utrudnia wykonanie ułożyskowania.

Tagi: , ,

Comments are closed.