okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Smarowanie przekładni równoległych

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Kierunki pochylenia linii śrubowych zębów na poszczególnych kolach (rys. 51-19) dobiera się tak, aby siły osiowe na wale pośrednim znosiły się. Wszystkie kola walu pośredniego powinny więc mieć takie same kierunki pochylenia linii zębów• Jeżeli wał wejściowy (np. sprzęgła) obraca się zgodnie z ru- Wal wejściowy chem wskazówek zegmra, a kola osadzone na wale wejściowym i na wale głównym cechuje lewy kierunek pochylenia linii śruboWej, wówczas siły osiowe mają zwroty jak na rys. 51-19.

Smarowanie przekładni równoległych. Materiały walcowych kół zębatych. Koła zębate samochodowych skrzynek biegów wykonywane są ze stali stopowej. Rodzaj obróbki cieplno-chemicznej i metoda utwardzania powierzchni zębów (nawęglanie lub cyjanowanie) wpływają w znacznym stopniu na trwałość kół.jącymi wymagane smarowanie oraz chłodzenie. Smarowanie zanurzeniowe na ogół wystarcza w zakresie prędkości obwodowych do 10 misek, przy czym pełna powierzchnia najniższej części przekładni powinna znajdować sie całkowicie w kapieli olejowej, a iloŔe oleju powinna zabezpieczać utrzymywanie się temperatury Oleju w granicach dopuszczalnych. Zbyt wysoki poziom oleju powoduje duże straty wskutek zawirowania, a zatem przyczynia sie do podwyższenia temperatury oleju. W zakresie prędkości obwodowych ponad 1 1 mfsek wskazane jest smarowanie natryskowe. Strumień rozpraszanego oleju powinien przy tym pokrywał całe szerokości zębów obu kół, w pobliżu punktu przyporu i po stronie wyjściowej. Przez smarowanie natryskowe zapewnia się również i smarowanie oraz chłodzenie łożysk, przy czym kierunek i natężenie strumienia oleju dobiera się w myśl zaleceń wytwórni łożysk. Dodatkowo trzeba zabezpieczyć dostatecznie szybkie spływanie oleju z kół, ponieważ inaczej olej może ulegać zawirowaniom i pienić się. [patrz też: części renault, Części citroen, citroen, Suzuki Maruti 800 ]

Do smarowania samochodowych skrzynek biegów CPN (Centrala Produktów Naftowych) dostarcza oleje czysto mineralne „PZ” i „ PL” (Oleje oznaczone literą krzepnące w niskich temperaturach, mogą być zastosowane zimą i latem).

Koła zębate skrzynek biegów samochodów osobowych i ciężarowych małej ładowności odkuwa się zwykle ze stali do cyjanowania, a koła przekładni samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności ze stali do nawęglania. Ostatnio rozpowszechniają się kola zębate z tworzyw sztucz nych. Są one na razie stosowane głównie w napędach rozrządu silników, napędach szybkościomierzy i innych mało obciążonych mechanizmach.

 

Tagi: , , ,

Comments are closed.