Równoległe przekładnie zębate

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Specjalne układy napędowe. Samochód terenowy o dużej nośności często wyposaża się w dwa silniki napędowe. Przeważnie pojazd ma dwa niezależne układy napędowe — np. wywrotka EUCLID o dwóch silnikach wysokoprężnych, każdy o mocy 190 KM (rys. 51-14). Współdziałanie obu silników jest możliwe dzięki zastosowaniu dwóch identycznych przekładni hydrokinetycznych oraz planetarnych skrzynek przekładniowych, pracujących jako dwie identyczne automatyczne skrzynki biegów, Jeden z silników napędza środkowy most napędowy. Wyposażenie dużego samochodu w dwa niezależne układy napędowe, zapewniające indywidualny napęd środkowego i tylnego mostu napędowego, pozwala na wykorzystanie do takich pojazdów silników i zespołów napędowych, produkowanych seryjnie do zwykłych samochodów ciężarowych, W ten sposób unika się konieczności stosowania kosztownycll silników o dużych mocach i specłalnych nietypowych zespołów napędowych.

Niekiedy ze względów czysto konstrukcyjnych w pojeździe terenowym instaluje się dwa mniejsze silniki napędowe zamiast jednego większego. Np. amerykański ciągnik SCHTRAUSLER (rys. 51-15) ma dwa silniki napędowe, wbudowane poprzecznie. Wały korbowe obu silników sprzęga przekładnia stożkowa, przenosząca napęd do skrzynki przekładniowej (patrz rys. 58-73).

Obecnie w mechanizmach pojazdów samochodowych słosuje sie prawie wyłącznie koła zębate o ewolwentowym zarysie zębów. Pogląd 0′ klasyfikacji samochodowych przekładni zębatych zależnie od wzajemnych położeń osi kół współpracujących, kształtu kół zębatych oraz kształtów linii zębów (rys. 51-16) daje zestawieme na str. 391. [przypisy: gabloty informacyjne, granulaty tworzyw, wyposażenie gastronomii ]

Mechanizmy napędowe samochodów wyposaża sie przeważnie w równolegle przekładnie zewnętrzne i wewnętrzne, złożone z kół walcowych o uzębieniu prostym lub śrubowym. Walcowe koła zewnętrzne wykonywane są jako oddzielne części lub nacinane bezpośrednio na walkach (rys. 51-17). Walcowe kola zębate stosowane w samochodowych skrzynkach przekładniowych charakteryzują się następującymi własnościami:

na ogól koła zębate maja zęby o normalnej wysokości; zęby niskie spotyka się głównie w połączeniach wielowypustowych oraz niekiedy w silnie obciążonych przekładniach skrzynek biegów ; zęby wysokie stosuje się wyjątkowo, tylko w mało obciążonych przekładniach skrzynek biegów, większość przekładni cechuje znormalizowany kąt przyporu = 200, a nieliczne kat = 150 prawie zawsze zazębienie jest korygowane, głównie w celu zwiększenia wytrzymałości i polepszenia ruchowych wlasności przekładni lub ze względu na konieczność zachowania narzuconego rozstawu osi, jeżeli nie można tego uzyskać wyłącznie przez odpowiedni dobór modułu i liczb zębów, — koła walcowe o zębach śrubowych cechuje zwykle kat linii zębów: przekładnie samochodow osobowych w zakresie 25. . .460, a przekładnie samochodów ciężarowych w granicach 20. . .350.

Tagi: , ,

Comments are closed.