okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Rodzaje zazębień

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Zastosowanie przekładni hipoidalnej zamiast spiralnej zapewnia następujące korzyści:

— możliwość znacznego zwiększenia dopuszczalnych obciążeń, z uwagi na wydatnie zwiększoną wytrzymałosć zębnika,  możliwość obniżenia wału napędowego, a więc i podłogi nadwozia samochodu,

— zwiększenie liczby jednocześnie zazębionych zębów koła talerzowego i zębnika, wskutek zwiększenia kąta linii zęba zębnika, co zapewnia bardziej równomierną pracę przekładni,  w przekładni hipoidalnej zęby koła talerzowego i zębnika jednocześnie tocza się oraz ślizgają po sobie, podczas gdy Zęby kół przekładni spiralnej jedynie toczą się po sobie (teoretycznie); w przekładni hipoidalnej dzięki poślizgowi wzdłużnemu i poprzecznemu powierzchni zębów kola zębate współpracują bardziej płynnłe niż w przekładniach spiralnych lub walcowych ; wspomniane poślizgi ułatwiają zarazem docieranie przekładni. [więcej w: citroen warszawa, myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa ]

Przekładnie hipoidalne wymagają jednak bardzo obfitego smarowania i stosowania specjalnych gatunków olejów o bardzo wysokiej smarności, z uwagi na intensywne ścieranie pracujących powierzchni zębów.

Rodzaje zazębień. Ze względu na rodzaj zazębienia wśród hipoidalnych przekładni samochodowych rozróżnia się następujące systemy;

GLEASON, o zębach lukowo-kołowych,  KLINGELNBERG, o zębach łukowo-ewolwôntowych,

FIAT-MAMMANO, o zębach łukowo-spiralnych,

OERLIKON, o zębach łukowo-eloidalnych,

przy czym gdy chodzi o przebieg linii zębów wymienionych systemów zazębień przekładnie hipoidalne są podobne do przekładni spiralnych (patrz rys. 51-23).

Hipoidalne przekładnie GLEASON (rys. 51-41) produkowane są w dwóch odmianach, jako zwykle, o pojedynczych stożkach (tzw. STANDARD), oraz o podwójnych stożkach (tzw. DUPLEX). Zazębienie zwykłe cechuje wspólny wierzchołek Stożka podziałowego i stożków wierzchołków oraz stóp zębów koła talerzowego. Natomiast zazębienie o podwójnych stożkach odznacza się rozbieżnością stożków wierzchołków i stóp zębów koła talerzowego w stosunku do stożka podziałowego. Wykonanie takie ułatwia obróbkę, pozwalając na uzyskanie dokładnie zbieżnej grubości zębów na ich długości już podczas obróbki zgrubnej przy użyciu noży o najmniejszej praktycznie szerokości wierzcholków.

 

Tagi: , ,

Comments are closed.