okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Przekładnie pasowe

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Kolo łańcuchowe jest to specjalne kolo zębate, którego zęby spełniają zadania zabieraków łańcucha napędowego. Zarysy zębów kół łańcuchowych (rys. 51-48), przeznaczonych do współpracy z tulejkowymł lub rolkowymi łańcuchami napędowymi wg norm PN-61/M-84187, PN-62/M-84166 oraz PN-62/M-84168, określa norma PN-61/M-84181.

Obecnie w pojazdach samochodowych stosuje się niemal wyłącznie rozmaite przekładnie o pasach klinowych, a inne rodzaje przekładni pasowych wyszły już z użycia. Wciąż jeszcze najbardziej rozpowszechnione są przekładnie o zwykłych pasach klinowych, lecz ostatnio szybko wypierają je przekładnie o specjalnych pasach klinowych oraz zębate przekładnie pasowe.

Podstawową zaletą przekładni pasowej jest zdolność do poślizgu lub sprężystego wydłużania sic elastycznego pasa w razie występowania obciążeń dynamicznych. Zapobiega to przeciążeniom przekładni oraz przekazywaniu przez nią uderzeń i drgań. Z tego właśnie względu wyłącznie dzięki oporom tarcia, które przeciwstawiają się poślizgowi pomiędzy kolami pasowymi i zaciskającyrn się w ich rowkach pasem klinowym.

Pas zębaty. Ostatnio rozpowszechniają sie pasy zębate, pod wieloma względami przewyższające zwykle pasy klinowe (patrz rys. 37-100). Pas zębaty ma osnowę z kordu nylonowego (typ lekki) lub plecionki z drutu stalowego (typ ciężki) pokrytą warstwa kauczuku syntetycznego (neoprenu). W warstwie kauczuku wykonane są niskie zęby o prostym zarysie, jak w zębatce cykloidalnej. Pasy zębate wyrabia się w dwóch zasadniczych odmianach: lekkiej o podziałce 0,375′ i szerokości 0,375” . . . 1,5”, oraz ciężkiej o podziałce 0,5” i szerokości 0,75” Długości pasów są znormalizowane: pasy lekkie — 40. . .144 podziałek (zębów) oraz pasy ciężkie — 54. . 340. Ciężar pasa typu ciężkiego wynosi zaledwie około 0,15 kG na cal szerokości i metr długości. [podobne: citroen warszawa, myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa ]

Zębate kola pasowe mogą być wykonywane z żeliwa, stali, stopów lekkich lub z sztucznych. Jeżeli pas pracuje bez wykonywania bocznych przesunięć, stosuje sie koła zębate bez bocznych obrzeży. Wewnętrzne koła napinające są zaopatrzone w odpowiednie uzębienie. Natomiast zewnętrzne kola napinające Są całkowicie gładkie.

Pas zębaty w odróżnieniu od pasa klinowego lub gładkiego może pracować bez naciąg wstępnego. Koła napinające

służą jedynie do zapobiegania nadmiernym zwisom pasa jeżeli długość jego (znormalizowana) jest zbyt duża (rys. 51-54). Brak naciągu wstępnego polepsza warunki pracy łożysk kół.

Zębate przekładnie pasowe odznaczają sie cichobieżnością (są mniej hałaśliwe niż przekładnie zębate, pracujące w kąpieli Ole jowej). Pasowa przekładnia zębata może pracować zupełnie na sucho (bez smarowania) w wodzie lub w oleju, ponieważ kauczuk syntetyczny jest całkowicie odporny na działanie smarów.

Tagi: , ,

Comments are closed.