okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Nośność łożysk skośnych

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Nośność łożysk skośnych jest na ogół dużo większa niż nośność poprzecznych, jednorzędowych łożysk kulkowych o takich samych wymiarach charakterystycznych. Skośne jednorzędowe łożyska kulkowe mogą przejmować duże obciążenła wzdłużne, jednak tylko w jednym określonym kierunku. Większy kąt działania stosuje się w razie przejmowania znacznych sił wzdłużnych. Do Obciążeń czysto poprzecznych stosuje się łożyska o kątach działania do 220.

Zwykle łożyska skośne wbudowuje się parami na dwóch końcach łożyskowanego walka lub rzadziej parami, obok siebie, wywołując określony wzdłużny zacisk wstępny (montażowy). Łożyska takie spotyka sie na ogół dość rzadko w zespołach samochodów, głównie w mechanizmach wymagających bardzo dużej dokładności ustawienia, jeśli obok obciążeń poprzecznych, występują znaczne obciążenia wzdłużne (np. w przekładniach hydrokinetycznych). Niekiedy łożyska skośne mają kołnierze oporowe na zewnętrznych pierścieniach.

Rozszerzony pierścień wewnętrzny jest często zaopatrzony w filcowe uszczelnienie. Pierścień zewnętrzny daje się zdjąć i założyć oddzielnie.

Skośne, dwurzędowe łożysko kulkowe (rys. 51-86) wyróżnia się tym, że odległość między środkami krzywizn zarysów bieżni zewnętrznych jest większa niż odpowiedni odstęp bieżni wewnętrznych. Dzięki temu w łożysku istnieją wstępne napięcia wzdłużne. Łożysko tego rodzaju zaopatruje się niekiedy w kołnierz oporowy na pierścieniu zewnętrznym oraz jedną lub dwie blaszki ochronne. Skośne dwurzędowe łožyska kulkowe mogą przejmować stosunkowo duże obciążenie poprzeczne i wzdłużne, zapewniając jednocześn ie sztywne ułożyskowanie.

Skośne, dwurzędowe łożysko kulkowe, o dzielonym pierScieniu wewnętrznym (rys, 51-87) ma kąt działania w zakresie 30 . 450, Łożysko takie może przenosić bardzo duże obciążenia wzdłużne. Zwykle obok takiego łożyska wbudowuje się dodatkowo łożysko do przejmowania obciążeń poprzecznych.

Skośne łożyska stożkowe (rys. 51-88) należą do najbardziej obecnie rozpowszechnionych. Obok odmian zwykłych (rys. 51-88a) o katach działania w zakresie 12. . .160 stosowane są rówmeż łożysiąa o zwiększonym kącie działania, dochodzącym do 28 . . .300 (rys. 51-88b). Łożyska stożkowe są z reguły rozłączne. W razie dużych prędkości obrotowych wałów łożyska takie wymagają obfitego smarowania, dokładnej regulacji luzu oraz ścisłej współosiowości gniazd w gniazdach. [patrz też: części renault, Części citroen, citroen ]

 

Tagi: , ,

Comments are closed.