okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Łożyska

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Łożysko z blaszkami ochronnymi jest mało wrażliwe na niedopatrzenia i błędy montażu. Blaszki tego rodzaju w pewnym Stopniu zabezpieczają jednocześnie kulki i bieżnie przed zanieczyszczeniami — nie utrudniając dopływu oleju. Łożyska z blaszkami ochronnymi stosowane są często w skrzynkach biegów oraz w napędach pomocniczych zespołów.

Łożysko jednostronnym uszczelnieniu stosowane jest w miejscu, gdzie trzeba uniemożliwić wypływ oleju lub smaru na zewnątrz, a jednocześnie brak warunków do zalożenia oddzielnej uszczelki, Niekiedy łożysko ma blaszkę ochronną od wewnątrz, a uszczelnienie jednostronne od zewnątrz, co przyczynia się do zmniejszenia wymiarów lożyskowania. [więcej w: części renault, Części citroen, citroen ]

Łożysko o obustronnych uszczelnieniach jest całkowicie izolowane oraz zabezpieczone przed wpływami zewnętrznymi. Łożysko takie, fabrycznie wypełnione smarem, w okresie swej pracy nie wymaga w ogóle smarowania lub obsługi.

Łożyska ž obusiroririynii uszczelnieniami stosuje się w miejscach, gdzie podczas pracy mechanizmu nie jest możliwe doprowadzanie smaru do łożyska lub w razie konieczności zapobieżenia przenikaniu smaru z łożyska do sąsiadujących z nim mechanizmów, a brak warunków na zastosowanie oddzielnej uszczelki. Niektóre łożyska z -obustronnymi uszczelnieniami mogą być napełniane ponownie smarern (przy użyciu specjalnych urządzeń).

Jednorzędowe łożysko kulkowe z rowkiem do wkładania kulek (rys. 51-57) różni sie od zwykłego łożyska jednorzędowego większą liczbą kulek o zwiększonych średnicach. Dzięki temu nośność łożyska wzrasta wprawdzie o około 40%, lecz może ono przejmować tylko nieznaczne obciążenia wzdłużne.

Jednorzędowe łożysko kulkowe, rozłączne (rys. 51-58), o średnicy wewnętrznej od 5 do 25 mm, stosowane jest w razie umiarkowanych obciążeń poprzecznych i nieznacznych obciążeń wzdłużnych. Pierścień zewnętrzny daje się zdjąć i osadzić oddzielnie, co ułatwia składanie lub rozbiórkę mechanizmu. Łożyska tego rodzaju, instalowane z reguły parami, spotyka się głównie w iskrownikach, prądnicach oraz w pompach wtryskowych.

Łożysko o dzielonych pierścieniach wewnętrznych (o tzw. czteropunktowym osadzeniu kulki — rys. 51-59) odznacza się zwiększonym kątem działania (z 180 do 350) i pracuje zadowalająco pomimo stosunkowo dużych obciążeń wzdłužnych. Często jednocześnie stosuje się dodatkowe łożysko toczne do przejmowania sil poprzecznych i wówczas łożysko kulkowe o zwiększonym kącie działania przenosi tylko obciążenia wzdłużne.

Tagi: , ,

Comments are closed.