okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Łożyska toczne

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Sprawność mechaniczna pasowej przekładni zębatej jest bliska 100%, z uwagi na brak poślizgu pasa oraz dzięki jego elastyczności. Podczas pracy przekładni pas i jej koła nie nagrzewają się wyczuwalnie. Brak poślizgu pasa pozwala na stosowanie tego rodzaju przekładni do napędów w pełni współzależnych — np. do napędu rozrządu silnika. Na rys. 51-55 przedstawiono charakterystyki pasów zębatych silnie i słabo obciążonych, które zazębiają się z co najmniej sześcioma zębami na każdym z współpracujących kół zębatych. Jeżeli warunku takiego nie można spełnić np. ze względów konstrukcyjnych, aby zapobiec powstawaniu nadnłiernych napręžeri trzeba zwiększyć szerokośc pasa — w przybliżeniu odwrotnie proporcjonalnie do liczby elikopterów, gdzie pas o szerokości 3 cale przekazuje moc 50 KM, przy szybkości obwodowej 30 m/sek.

DO najkosztowniejszych i najbardziej odpowiedzialnych elementów mechanizmów i zespołów pojazdów samochodowych należą łożyska toczne, stosowane głównie do ustalania lub podpierania obracających się części. We współczesnych pojazdach stosuje się znaczne liczby najrozmaitsz ch łożysk tocznych (np. w samochodzie terenowym do 120 . [podobne: citroen warszawa, myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa ]

Przemysł motoryzacyjny, jako główny odbiorca produkcji łożysk tocznych, wysuwa coraz to nowe i zaostrzone wymagania, co przyczynia się do szybkiego postępu w konstrukcji i metodach wytwarzania łożysk tocznych. Okoliczności te nabierają szczególnego znaczenia w krajach przodujących w produkcji samochodów, ponieważ liczne wytwórnie łożysk tocznych wyrabiają wiele specjalnych rodzajów łożysk tocznych w ścisłym porozumieniu z wytwórniami pojazdów, a często wyłącznie na ich zlecenie.

Okoliczność ta w istotnej mierze przyczynia się do doskonalenia konstr ukcji samochodów, ponieważ stosowanie łożysk specjalnych pozwala na ograniczanie do minimum wymiarów geometrycznych i ciężaru części lub też na uproszczenie szczegółów wykonania części sąsiadujących z łożyskami, co z kolei obniża koszty i ułatwia produkcję samochodów. Łożyska specjalne są jednak przeważnie znacznie droższe niż uniwersalne, zwłaszcza gdy chodzi o produkcje niewielkich serii.

Obecnie w budowie samochodów nie ogranicza się zupełnie liczby typów i odmian stosowanych łożysk tocznych. Wręcz przeciwnie na ogół dokłada się wszelkich starań, aby właściwości łożyska jak najbardziej odpowiadały jego przeznaczeniu, a tym samym dąży się do jak najszerszego wykorzystania najrozmaitszych łożysk specjalnych.

Tagi: , ,

Comments are closed.