Kierunek pochylenia linii zęba

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Użycie przekładni stożkowej o zębach łukowych i przecinających się osiach zamiast przekładni stożkowej o zębach prostych zapewnia następujące korzyści:

— odnosząc do takich samych wymiarów kół stożkowych (takie same moduły, liczby zębów oraz szerokości wieńców) przekładnia stożkowa o zębach lukowych ma zęby znacznie dłuższe, przebiegające po linii łukowej, a więc i bardziej wytrzymale,

— wskutek dodatkowego skokowego wskaźnika przyporu, przekładnie stożkowe o zębach łukowych przenoszą napęd płynniej niż przekładnie stożkowe o zębach prostych, czyli w zakresie dużych prędkości obwodowych pracują ciszej i zużywają sie mniej intensywnie,  możliwość doboru umiejscowionych śladów współpracy; przez niewielkie zmiany promieni krzywizny współpracujacych powierzchni można zmieniać pole powierzchni śladu współpracy odpowiednio do warunków pracy przekładni; umiejscowienie śladów współpracy zapewnia płynność przekazywania napędu, nawet pomimo pewnych ugięć w ułożyskowaniu, bez nie ezpiecznego przesunięcia obciążenia na jeden z ko.ficów z bów.

Kierunek pochylenia linii zęba. W spiralnej przekładni głównej, czyli złożonej z kół stożkowych o zębach łukowych i przecinających się osiaclț, o zwrocie, kierunku i wielkości sił międzyzębnych decyduje:

kierunek przenoszenia napędu, jeśli napęd przekazywany jest od silnika na przekładnie główną, małe koło (tzw. zębnik) napędza duże koło (tzw. talerzowe) ; [patrz też: paralotnie, zabudowy samochodowe, foteliki samochodowe ]

— kierunek obrotu koła napędzającego (określając kierunek obrotu koła patrzy ię od strony podstawy ku wierzchoikowi stożka);

— kierunek pochylenia linii łukowych zębów koła napędzającego (określając kierunek pochylenia linii łukowej zęba patrzy się od strony wierzchołka stożka ku podstawie); jeśli linia zęba odchyla się W kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, to kierunek pochylenia linii zęba jest lewy, a w odwrotnym przypadku — prawy.

Kierunek pochylenia linii łukowych zębów dobiera sie zwykle przeciwny do kierunku obrotu koła, tak aby podczas jazdy w przód na zębnik działała siła poosiowa odpychająca go na zewnątrz (rys. 51-24 . Jeżeli bowiem siła poosiowa dociska zębnik do koła talerzowego, w miarę zwiększania się luzów w łożyskach wzrasta skłonność zębnika do zakleszczania Się w kole talerzowym, co łatwo powoduje wyłamanie zębów.

Tagi: , ,

Comments are closed.