okręgowa stacja kontroli pojazdów
okręgowa stacja kontroli pojazdów

Kątowe przekładnie zębate (stożkowe)

Posted in Bez kategorii  by admin
Październik 19th, 2016

Rozmaite odmiany zazębień stożkowych, różniące się zarówno kształtem linii zębów, jak i położeniem osi współpracujących kół, spotyka się najczęściej w mechanizmach mostów napędowych pojazdów samochodowych.

Przekładnie stożkowe o zębach prostych stosowane są przeważnie w samochodowych mechanizmach różnicowych. Od kilku lat rozpowszechniają się koła stożkowe o zębach prostych frezowanych specjalnymi metodami, dzięki czemu uzyskuje się parametry zazębienia odpowiednio dostosowane do warunków pracy w samochodowych mechanizmach różnicowych:

system CONIFLEX; zazębienie cechują: zmniejszony współczynnik wysokości zęba, zwiększony kąt przyporu Oraz odpowiednio dobrane współczynniki przesunięcia zarysu zęba; zęby mają beczułkowate kształty, a ślady ich współpracy występują tylko na pewnej części szerokości wieńców zębatych, co s tanowi zasadniczą rÓŻnicg w porównaniu ze zwykłymi kołami stożkowymi o zębach prostych, w których ślady współpracy rozciągają sie na całej szerokości wieńców ; zazębienie CONI FLEX jest w znacznym stopniu nieczułe na przesun ięcia osi, spowodowane” niedokładnościami wykonania i montażowymi oraz ugięciami pod obciążeniem w czasie pracy . przekładni, co stanowi istotną zaletę z uwagi na trudności w określaniu z góry wpływu wspomnianych czynników, powodujących hałaśliwość pracy oraz wzmożone zużycie przekładni,

— system REVACYCLE; zazębienie wykonuje się przy użyciu przeciągacza obrotowego, zaopa trzonego we wstawiane segmenty (każdy po 5 zębów) ; za ostatnimi zębami (wykańczającymi i kalibrującymi) znajduje się przerwa, która umożliwia przekręcenie obrabianego kola w celu wykonania następnego wrębu; jedna obróbka każdego wrębu odbywa sie podczas jednego obrotu przeciągacza; system REVACYCLE jest metodą zastępczą.

Przekładnie stożkowe o zębach łukowych. Koła stożkowe przekładni głównej pracują w znacznie trudniejszych warunkach niż kola zębate skrzynki biegów, które uczestniczą w przenoszeniu napędu tylko okresowo, podczas korzystania z przełożeń zwalniających skrzynki biegów, a wirują jałowo w okresie jazdy na biegu bezpośrednim. Natomiast przekładnia główna stale pośredniczy w prze kazywaniu napędu, przy czym obciążenie jej jest tym większe, im większe jest przełożenie zwalniające skrzynki biegów. Od przekładni głównej wymaga się dużej wytrzymałości zazębienia (z uwagi na znaczne obciążenie podczas ruszania samochodu z miejsca), odporności na zużycie w zakresie wysokich prędkości obrotowych (czyli w okresach jazdy z dużą szybkością), niewielkich a ponadto cichobieżności. [patrz też: citroen warszawa, myjnia bezdotykowa, Myjnia samochodowa ]

Prawie wszystkie ze wspomnianych wymagań spełnić można w zadowalającej mierze przez zastosowanie tzw. spiralnych przekładni stożkowych, o zębach łukowych i przecinających się osiach (rys. 51-21). Tego rodzaju kola zębate cechują jednakowe kąty przyporu i syme tryczne zarysy po obu stronach zębów (rys. 51-22).

Tagi: , ,

Comments are closed.